The Woodshed

How do you guys improvise based off the chord and not the key

1

Kinh nghiêm mua đất Đà Nẵng đúng thời điểm giữa một thị trường bất động sản đầy biến động

Sau liền kề hai tuần lễ đầy xáo trộn vì những nguồn tin BDS Nhà đất Đà Nẵng danangland.org “nhảy múa”, dư luận TP Đà Nẵng hiện đã tạm lắng xuống. Song với giới chuyên môn, đây chỉ là “chặng nghỉ giữa hai hiệp đấu” vì diễn biến nhà ở tại thành thị biển như thế vẫn không hề có dấu hiệu ổn định. Các người ở ngành dự báo, có thể sẽ lại triển khai 1 “đợt sóng địa ốc mới” ở đô thị đó trong thời kì tới!

Giá đất TP Đà Nẵng sau đợt xôn xao biến động tạm thời lắng xuống. Điều như thế có vẻ võ đoán, Tuy nhiên theo 1 số chuyên gia đánh giá về địa ốc ở TP Đà Nẵng, xu thế tăng trưởng giá địa ốc tại thành thị này vẫn chưa hề dừng lại. Càng ngày mức độ chênh lệch giữa giá trị địa ốc triển khai với thu nhập, tích lũy của người dân bản địa càng không ít, từ như thế sẽ tạo tiếp những “cú sốc giá” cho đến khi “bong bóng vỡ”. Để giải đáp câu hỏi tại sao chỉ trong thời kì ngắn dư luận TP Đà Nẵng đã bị “lèo lái” kinh hoàng bởi thông tin từ lực lượng môi giới, một chuyên gia nghiên cứu phân khúc đã hỏi ngược lại: giá địa ốc Đà Nẵng đã “chạm đỉnh” chưa? Câu hỏi cắc cớ đó làm cho nhiều người phải đánh giá và so sánh lại, rằng để xác định rõ 1 thực tiễn, giá trị địa ốc TP Đà Nẵng, xét về vị thế địa phương, những cơ hội tăng trưởng mai sau, vẫn còn chưa đạt đến ngưỡng thỏa đáng.

https://i.imgur.com/lZ8Sv6L.jpg Đất Đà Nẵng tăng giá

Ông đó nhận xét, sở hữu những tòa nhà, cao ốc trong con đường giá trị triệu đô này là các người có tài sản, muốn chứng minh hằng sản của mình chứ chưa hề sử dụng hiệu quả mặt thông qua có được. Đây sẽ là 1 sự lãng phí. Do đô thị vẫn còn tiềm lực phát triển các giá trị và chỉ số triển khai vào hạ tầng nhà ở như thế, nên cảnh “nhà nhà bán đất, người người đi cò” đang diễn ra ở TP Đà Nẵng là chuyện... Bình thường. Hệ lụy kéo theo, dĩ nhiên là nạn cò đất thao túng nguồn tin, đưa ra các dữ kiện có lợi cho họ và làm phân khúc bất ổn. Theo ông, điều quan trọng là nhà quản lý có nhìn thấy các nguy cơ tiềm ẩn phía sau trào lưu đó hay không, và có định hướng căn cơ để giải quyết được thực trạng ấy hay không.

“Giữ đỉnh, nâng đáy” mới không vỡ trận! Theo những chuyên gia có Kinh nghiệm mua đất Đà Nẵng: Đầu tư vào đất Đà Nẵng thời điểm nào tốt nhất cho biết, 1 thị trường bất động sản được đánh giá là ổn định và lành mạnh phải cân đối được hai chỉ số giá thị trường và thu nhập người bản địa. Thực tế hưởng thụ ở Đà Nẵng, chỉ số giá nhà ở không ngừng tăng trong khi thu nhập của người dân địa phương không tăng kịp. Độ vênh giữa hai chỉ số đó càng cao, thị trường càng có nhiều dấu hiệu bất ổn. Vi lý do này, Đà Nẵng cần điều chỉnh cho được chỉ chỉ số, “giữ đỉnh, nâng đáy” cung cầu. Đơn cử, giá đất tại khu vực Hòa Xuân (Cẩm Lệ, Đà Nẵng) ghi nhận ở năm 2017 khoảng 700 triệu đồng/nền. Chỉ số này cân đối thu nhập, tích lũy ở những gia đình người Đà Nẵng, xấp xỉ 100 – 150 triệu đồng/năm. Với khoản vay 70%, người thành phố Đà Nẵng có thể mua đất Hòa Xuân làm nhà, ổn định tại 10 năm.

Đó là quy hoạch còn xáo trộn; hạ tầng vẫn tiếp tục hoàn thiện, với độ phủ mở rộng mạnh về phía Nam và phía Tây Bắc; cơ cấu hạ tầng địa ốc thành thị Đà Nẵng còn biến đổi, với lượng nhà dùng không gian chung (chung cư, cao ốc...) tăng nhiều; và quan niệm sở hữu nhà đất của người Đà Nẵng còn đổi thay mạnh mẽ.Chính bởi tiềm lực địa phương chưa khai thác hết, không gian đô thị thành phố Đà Nẵng sẽ có các đợt đổi thay, cải bí quyết mới, nên câu chuyện giá trị địa ốc tất nhiên còn tiếp tục hấp dẫn. Điều này, cũng từng được một thiết kế sư nước ngoài chia sẻ khi nhìn vào mặt đường Bạch Đằng Đà Nẵng.

https://i.imgur.com/VjJ14ZW.jpg

Nguyên nhân khiến nhiều nhà đầu tư rút khỏi thị trường đất Đà Nẵng

Tuy nhiên sau một năm, giá đất đã tăng 2 – 3 tỉ đồng/nền, mức giá mà nhiều người đánh giá Đó là chỉ số ảo khi so sánh với giá đầu tư từ các nhà đầu tư Thủ đô, TP.Hồ Chí Minh. Để phân khúc ổn định, địa phương cần có định hướng giữ Mua bán nhà đất Đà Nẵng giá rẻ mới nhất hôm nay, nâng cao thu nhập người dân, tức có bài toán kích cầu kinh tế đầu tư, bùng nổ của địa phương. Nếu thu nhập tích lũy của người thành phố Đà Nẵng nâng lên tầm 400 triệu đồng/năm, giá đất ở Hòa Xuân sẽ Tọa lạc ở tầm tay họ.“Chúng tôi cho rằng, tại năm 2019 đó, Đà Nẵng phải kiềm chế giá đất, ở khi đẩy mạnh những giải pháp buôn bán làm ăn tại dân, hết lòng thu hẹp khoảng bí quyết giá địa ốc với mức sống của người dân. Có như vậy, Đà Nẵng mới ổn định phát triển”, 1 chuyên gia địa ốc đang triển khai tại Đà Nẵng nhận xét như vậy,

những diễn biến thị trường mới đây cho thấy giá nhà ở đang không ghìm được. Theo những chuyên gia, nhà quản lý cần lập tức vào cuộc, điều chỉnh ngay những hoạt động đầu cơ, báo cáo thổi giá xáo trộn trên thị trường, và cố gắng tạo bài toán kinh tế làm ăn cho các công ty địa phương. Nhà quản lý cần hết sức tránh những sai lầm làm cho chỉ số địa ốc thêm tăng, lòng tin của nhà đầu tư giảm sút. 1 Số TĐ lớn tại địa phương tăng cường giá trị đầu tư, có những sản phẩm hiệu quả, cũng là giải pháp căn cơ để giữ thế ổn định cho bất động sản thành phố Đà Nẵng, tránh cảnh “quả bom đất” nổ tung.

Hi vong những chia sẻ ở trên sẽ giúp bạn đưa ra được quyết định tốt nhất cho việc giao dịch bất động sản tại Đà Nẵng. Hãy thường xuyên cập nhật tin tức tại Danangland – nơi luôn gửi đến bạn những tin tức mới và nóng nhất về nhà đất Đà Nẵng.

2

I don't think there's a 'right' way. I have no formal music theory, but playing along with records and trial and error was how I learned to play, and still forms my approach. Incremental improvements over many years (the really good players don't take that long, but I'm not one of those) have given me a repertoire of approaches which are second nature (that is, I couldn't satisfactorily explain them). I've been trying to learn more jazz-type 'inside' chords lately, as that's not where I started (wish I had) and that is interesting because I can now throw away another load of 'rules' I had limited myself with. I think you've got to find the answer on the fretboard, but any other learning will help. But eventually you have to trust your ears.

Although impressive in the sense of skill and dexterity, 'improvisation' which is built to a formula quickly becomes tedious to my ears.

3

"Improvising off the chord".... I think you are talking about the CAGED system? Other people have other names for it too....

These videos with Guthrie Trapp, even tho not "formal lessons", are some of the easiest-to-grasp lessons on CAGED I have found. Maybe it's just me, but there's something about the way Guthrie explains it that really connected with me (altho it's not a difficult concept).

4

-Figure out scales and how they apply to the chords. Also is a big help to understand a chord chart - i.e. how the chords apply to each other.

-Learn your arpeggios in different positions. If you're going to solo over a chord pattern, sit down and figure out the arpeggios for every chord in the tune, without a beat or tempo or metronome. Once you have that in your fingers, do the same to a set tempo.

-Learn which notes you can use to connect arpeggios and play with them : scale notes, chromatic notes (you can approach every scale or chord tone from a half step up or down as long as you land on the chord tone on the right beat, and you can connect chord notes chromatically, etc..)

-All of this is probably going to sound like stale exercises if you don't apply all this to music -----> figure out melodies, riffs, licks and patterns off of records, and try to figure out what's happening. Having music show you how things click and how the theory applies to music is the best shortcut, and will have the penny dropping several times per solo/line.

-Making your way to the chord grid of a tune using arpeggios as your starting point is enough of an assignment at first, before you start figuring out chord substitions. (---> playing different chords over the chord progression than "the ones that are on paper")

5

Use a chord wheel and look for 2-5's while you are looking at your sheet music. Say a song is in Fmajor, but all of the sudden there are a few measures of C and F chords, then it may sound pleasing to solo over the Bmajor scale or the 1 of C and F, then you'll get an ear for when it's appropriate to head back to the Fmajor scale. I'd use a Looper pedal. Lay down the chord track, then have fun dropping various other scales over different sections of the song and just experiment and HAVE FUN!

6

I like the idea of "tension and release". Going between the chord's notes builds tension, then hitting the note gives a release to that tension.

Basically, I try to play the notes that sound "right".

7

Each post in this thread is great and provides the foundation/science/structure of the solo. In the beginning, I stumbled my way into what Ruger posted. This opened the door to all of WB's well structured points. For songs when I play swing, Wabash Slim's input is is really the cherry on top.

All of this will make sense of the musical ideas in your head. Proficiency in the all of the above approaches will allow you to inject your imagination. For me, what once seemed like "guess-work improvisation", turned into formulas that really meant something that I understood. My approach then had a "science" to it allowing me to play rhythm through a song and then switching to a solo.

My confidence grew, my approach expanded and my attack with the picking hand varied by adding and "easing up" on bends and technique. I then discovered my signature sound, which of course allowed my influences (Dicky Betts, T-Bone Walker, Stevie Ray, Johnny Winter, Albert Collins, and many others) to open the door to what I feel is my signature sound.

It takes time and practice but if you stick to it, the little gains that you notice will open up avenues that open up other avenues to your music making ability and allow you to play based on understanding the method vs. memorizing how the artists you listen to do it.

Even when my playing is "spot on" I know that there is a ton of room to expand, learn, and play yet to come. The key is sticking to it.

8

Ed King said his solos were based on chord inversions (whatever they are).

9

Mine are all based on chord aversions. Maybe that's my issue.

10

I've spent years developing my signature sound. So why is it an indecipherable sprawl?

11

For what it’s worth, the best thing I ever did was to learn all of the notes on the neck. KNOW where every G note is, where every Bb is, where every whatever is. It helps you navigate. Learning that the fretboard starts over notewise at the 12th cuts the confusion in half.

12

Well this a good question, but it has not really been answered yet.

One way to go is to play the notes that are in that key and think of of tone centers that reflect the chord changes. Licks that reflect the I chord, the V chord chord or other chords in that are in that key.

The other way to go is to play the notes for the I chord that's in the associated modal key.

They both get to the same place. But there are some hazards. For example:

If you're playing a blues tune in A, the scales played are usually Amin.

Good Luck! Lee

13

I remember having a breakthrough early on after learning chord inversions up the neck, which led to arpeggios within those shapes.

14

From time to time, I delude myself into thinking that I should study the likes of Django and Charlie Christian. Then I open a beer and go back to listening to Link Wray play two chords for a half hour.

But once, in my frustration, I emailed a fellah who I'd bought a course of lessons from with this...so over a chord, it appears I have the option of playing an arpeggio, a chromatic run, a diminished arpeggio, passing notes etc etc....kinda like saying I can play any damn note anytime anywhere and it'll be relevant. But it sounds like music when Charlie plays it and sounds sh@t when I play it. I was amazed that he replied and did try and help. But my beer had been opened by then and I'd gone back to listening to the Batman theme

15

Na-na-na-na, na-na-na-na
Na-na-na-na, na-na-na-na
Batman!

I'm witchu, Vince. They don't writem like that anymore, nosir.

16

I've spent years developing my signature sound. So why is it an indecipherable sprawl?

– Proteus

Failing grades in musical penmanship, perhaps?

17

Link Wray.......: I wanted to be Chet Atkins, I wanted to be Tal Farlow, I wanted to be those cats, jazz cats. Like I told Frank Zappa, 'It took me a long time to learn my guitar.' He said, 'Well, Link, it came to me quite easily.' 'That's because you got a brain, I don't have one.'

18

From time to time, I delude myself into thinking that I should study the likes of Django and Charlie Christian. Then I open a beer and go back to listening to Link Wray play two chords for a half hour.

But once, in my frustration, I emailed a fellah who I'd bought a course of lessons from with this...so over a chord, it appears I have the option of playing an arpeggio, a chromatic run, a diminished arpeggio, passing notes etc etc....kinda like saying I can play any damn note anytime anywhere and it'll be relevant. But it sounds like music when Charlie plays it and sounds sh@t when I play it. I was amazed that he replied and did try and help. But my beer had been opened by then and I'd gone back to listening to the Batman theme

– Vince_Ray

Ha Ha Ray, you just described my approach to the same players. There is a "science" in it somewhere but my theories/approach to it turn into an ugly experiment and out comes the beer!

Actually I have a decent understanding of what they're doing but it is outside of my comfort zone. This is why I am starting to play more swing.....easier than Charlie Christian but a few "comfortable" steps outside my comfort zone. Honestly, I just need to listen to them more and study it vs. my trying to dive with guns blazing in thinking I will create good music.

Well, my approach is diving head first into the shallow end of the pool.....OUCH I need to bring the discipline that got to play how I do today if I want to build and improve.

I still won't give up the beer though!

19

Isolate 2 , 5 ,1 chords and play over them Dmin 7 ,G7 ,Cmaj 7 in C.

Mostly the altered notes n substitutions fall on the 5 chord

Autumn Leaves is a good tune to start with,it starts w a major 2,51 then a minor one. This might help https://www.irealb.com/foru...

20

Play what you hear in your head, and don't think.

21

So maybe the key is C, but a G will come up and they think an F# would go well over it so they throw that in there. How do you guys decide if that F# will be a flop or actually sound good?

In the key of C, G will be a dominant chord, i. e. a G7. Thus an F (the diminished seventh) will sound perfect. The chord tones are G, B, D and F. Since it's a dominant chord, altered notes are also possible and can lead to interesting, more dissonant sounds, as someone already pointed out. It's all about how you lead into them and what you choose to play after. You can view theory as a help, a shortcut, to find out things to experiment with which you wouldn't necessarily think of otherwise. But in the end it's up to you to decide what you think sounds good.

22

Play what you hear in your head, and don't think.

– Billy Zoom

That really is the short version of the answer.

However, it requires a VERY LONG period of everything else in this thread, to reach that point.

23

Play what you hear in your head, and don't think.

– Billy Zoom

That's the part that comes easier for some, than others.

25

How do you guys decide if that F# will be a flop or actually sound good?

I should add, the F# is going to clash with the chord tone F in the G7 and therefore be something of a flop.


Register Sign in to join the conversation